19 marca 2016, godzina 17.00
Sala Koncertowa Narodowego Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie
Konkurs o tytuł najlepszego nauczyciela muzyki, przewodnika i opiekuna muzycznego zorganizowany został w Polsce po raz pierwszy. W sobotę 19 marca poznaliśmy zdobywczynię tytułu Nauczyciel Muzyki 2015, Panią Annę Korczakowską z Krakowa, a także laureatów nagród specjalnych:
Pani Grażyna Maczek – I miejsce w plebiscycie internetowym,
Pani Katarzyna Kasprzyk, Pan Mariusz Nowakowski, Pani Lucyna Tatara-Rzadek – Nagrody Fundacji Muzyka jest dla wszystkich,
Pan Krzysztof Dąbrowski – Nagroda Polskiej Rady Muzycznej,
Pani Małgorzata Ługowska – Nagroda Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Pan Marceli Reszka – Nagroda Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków,
Pani Justyna Niegierysz – Nagroda Orkiestry Sinfonia Varsovia
Pan Arkadiusz Krupa – Nagroda Portalu Muzykoteka Szkolna
Zapoznajmy się z sylwetkami lauretaów.
Krzysztof Dąbrowski – Piastów/Warszawa | |
Miejsca pracy: Ośrodek Kultury Ochoty, Warszawa Dom Kultury „Rakowiec”, Warszawa Wykształcenie: Uniwersytet Warszawski – Instytut Muzykologii (dyplom magisterski z oceną celującą) Akademia Muzyczna w Poznaniu – viola da gamba Górnołużycka Akademia Muzyki Dawnej w Görlitz – flet prosty PSM II Stopnia nr 2 im F. Chopina w Warszawie – kontrabas Uniwersytet Warszawski – Instytut Matematyki Kursy interpretacji muzyki dawnej: w Gmunden (Austria), w Namur (Belgia) Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej w Wilanowie (wielokrotnie). Biogram: Krzysztf Dąbrowski od 1989 roku jest nauczycielem fortepianu, fletu prostego, keyboardu i kontrabasu w PSM II Stopnia nr 2 im F. Chopina w Warszawie, Ośrodku Kultury Ochoty i DK Rakowiec w Warszawie. Uczy dzieci, młodzież i dorosłych. Od września 2015 prowadzi także muzyczne warsztaty komputerowe w Ośrodku Kultury Ochoty. Opracował autorski system nauki czytania nut dla dzieci nieumiejących czytać liter. Współpracował z wieloma zespołami kameralnymi, instytucjami muzycznymi i teatrami oraz orkiestrami (m.in. Ars Nova, Praetorius Consort, Corona Aurea, Camerata Cracovia, Warszawska Opera Kameralna, Teatr Wielki, Teatr Współczesny). Ma za sobą wiele kursów mistrzowskich w kraju i za granicą, koncertował we Francji, Rosji, w Korei Pd. i w Niemczech. Dokonał nagrań radiowych i płytowych. W pracy instruktora chętnie wykorzystuje język angielski i niemiecki. Rekomendacja: mgr. inż. Jacek Janicki uczeń Pan Krzysztof, pomimo moim zdaniem imponującego resume, jest osobą wyjątkowo skromną. (…) Pan Krzysztof nie tylko potrafi nauczać gry z nut (w tym również dzieciaki w wieku 4-5 lat), ale także, co w moim przypadku ważne wyszukiwał dla mnie utwory muzyczne, z których mógłbym czerpać inspirację, omawialiśmy także różne formy muzyczne, wspólnie nie tylko komponujemy, ale także nagrywamy muzyków. (…) Pan Krzysztof od tego roku zaczyna także nauczanie obsługi komputera w produkcji muzyki, komponowaniu, obróbce sygnału. To bardzo nowatorskie, ale w dzisiejszych czasach nieuniknione i takie zajęcia nie są prowadzone nigdzie indziej. Proszę zwrócić uwagę, jak szerokie horyzonty ma mój nauczyciel muzyki: od muzyki dawnej i instrumentów dawnych przez fortepian, flet prosty, keyboard, kontrabas, aż do wykorzystania komputera i produkcji muzyki elektronicznej. Pan Krzysztof deklaruje możliwość nauczania w 4 językach (polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim), ale wiem, że zna jeszcze kilka! |
Katarzyna Kasprzyk – Łódź | |
Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi Wykształcenie: Uniwesytet Łódzki, tytuł magistra edukacji wczesnoszkolnej studia podyplomowe na kierunkach: „Wychowanie przez sztukę – muzyka, plastyka i wiedza o kulturze” Uniwersytet Łódzki „Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej” Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi „Bibliotekoznawstwo” Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi Biogram: Katarzyna Kasprzyk od 10 lat pracuje jako nauczyciel muzyki i plastyki we wszystkich klasach IV- VI, muzyki w klasach edukacji początkowej oraz od roku na stanowisku bibliotekarza. Poza tym prowadzi zajęcia dodatkowe dla najmłodszych dzieci, podczas których łączy aktywność muzyczną z nauką języka angielskiego oraz jest opiekunem szkolnego zespołu wokalno-tanecznego „Tańczące Nutki” (chór szkolny). Z jej inicjatywy realizowane są projekty oparte na aktywności muzyczno-tanecznej, w które włączani są uczniowie i nauczyciele całej szkoły. Występy dzieci odbywają się kilka razy w roku w szkole, oraz zdobywają nagrody w konkursach. Chór szkolny bierze udział także w uroczystościach miejskich. Ze względu na niewielką liczbę dzieci w szkole nie przeprowadzane są przesłuchania do chóru i wszyscy chętni mogą w chórze śpiewać i tańczyć. Każdy uczeń, który uczęszcza na próby, może reprezentować szkołę podczas koncertów i konkursów. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza dla dzieci, które nie osiągają spektakularnych sukcesów w nauce. Jej autorski projekt zajęć z języka angielskiego dla dzieci z klas I-III „Play with English” oparty na śpiewie i układach ruchowych zdobył wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie „Twórczy i Innowacyjny Nauczyciel, Pedagog, Metodyk”. W pracy z dziećmi stosuje różnorodne śrdki, metody i instrumenty – od śpiewu, przez instrumenty Orfa, taniec po instrumenty elektroniczne i tablety iPad. Rekomendacja: Aleksandra Sawicka-Kowalczyk Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 130 w Łodzi Katarzyna Kasprzyk jest nietuzinkowym, kreatywnym i stale poszukującym nauczycielem muzyki. Podczas lekcji dzieci nie tylko śpiewają, ale także grają na instrumentach (Instrumentarium Orfa, dzwonki), tańczą, na wiele sposobów interpretują utwory muzyki klasycznej- poprzez działalność plastyczną i improwizacje ruchowe, wykorzystują zdobycze nowoczesnej techniki- Ipady, laptopy, tablicę multimedialną. P. Kasprzyk nie boi się wyzwań- uczniowie każdej klasy mieli szansę zagrania na instrumencie aplikacji GARAGEBAND na Ipadach- klasa II poznała Odę do Radości i zagrała jej fragment, klasy IV- VI grały i śpiewały kanon „Panie Janie” korzystając z zapisu nutowego i keybordu oraz zapisu akordów i gitary (podział na grupy). W klasie VI uczniowie przygotowywali m.in.: Improwizacje ruchowe do muzyki W. A. Mozarta, które zostały nagrane i zaprezentowane rodzicom podczas zebrania. Muzyka towarzyszy dzieciom prawie wszędzie. Dzięki p. Kasprzyk uczniowie są rozśpiewani i roztańczeni, nie boją się muzycznych wyzwań, chętnie uczestniczą w konkursach i występach. Lekcje muzyki bardzo często przybierają nietypową formę- uczniowie bawią się i rozwijają zarazem przy dźwiękach muzyki klasycznej- przygotowując scenki ruchowe lub ilustrując muzykę ruchem, gestem, mimiką. Poznają wielkich kompozytorów „malując” ich muzykę, przygotowując plakaty, afisze teatralne, zaproszenia na koncerty i przedstawienia muzyczne. |
Anna Korczakowska – Kraków | |
![]() | Miejsca pracy: Centrum Młodzieży im. dr H. Jordana w Krakowie, Zespół Pieśni i Tańca „Małe Słowianki” Politechnika Krakowska, Centrum Pedagogiki i Psychologii Wykształcenie: Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna — Akademia Muzyczna w Krakowie — wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym. Specjalność: dyrygowanie chórami i zespołami kameralnymi Studia podyplomowe Edytorstwo muzyczne Seminarium Chórmistrzowskie w ramach Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat Biogram: Anna Korczakowska jest nauczycielem muzyki dla osób z różnych grup wiekowych. Jest chórmistrzem w Zespole Pieśni i Tańca „Małe Słowianki” wykładowczynią, prowadzi zajęcia ze studentami — członkami Akademickiego Chóru „Cantata” Politechniki Krakowskiej, współpracuje z Uniwersytetem Trzeciego Wieku Politechniki Krakowskiej prowadząc zajęcia wokalnye z seniorami. Współpracuje też ze Studiem Teatru, Muzyki i Tańca w Krakowie prowadzą zajęcia wokalne i emisji głosu. W okresie 20 lat pracy w Zespole „Małe Słowianki” przygotowała wokalnie ponad 1000 koncertów w kraju i zagranicą. W swojej pracy udaje się jej przekonać młodzież do kultywowania tradycji narodowych przez wprowadzenie do repertuaru zespołu okolicznościowych pieśni patriotycznych i religijnych, które też są prezentowane podczas wyjazdów zagranicznych na Międzynarodowych Festiwalach Folklorystycznych. Szczególnym przedsięwzięciem jest przygotowanie wokalne Zespołu do występów w środowiskach osób niepełnosprawnych, domach pomocy społecznej, ośrodkach kultury, szkołach, przedszkolacj. Swoje zamiłowania muzyczne i pasje związane z folklorem przekazuje podczas licznych zajęć i warsztatów tanecznych, terapeutycznych. Rekomendacje: Łucja Gajęcka Przedstawiciel samorządu uczestników, członek grupy wokalno – tanecznej „Jarzębinki” Zespołu Pieśni i Tańca „Małe Słowianki”, Druhna Ania uczy nas śpiewać odkąd jesteśmy w zespole. Niektórych 2 lata, innych 7, ale są i tacy którzy współpracują z Nią od 12 lat. Nie można też zapomnieć o ogromnej liczbie wychowanków, (…) Gdybyśmy miały odpowiedzieć: Kim dla nas jest Druhna Ania padłoby dużo odpowiedzi: wychowawcą, nauczycielem, opiekunem, przewodnikiem, wzorem, autorytetem, muzykiem, chórmistrzem, a to nie wszystkie odpowiedzi. Jest dużo słów którymi można by Ją opisać i trudno jest znaleźć jedno, bo wszystkie są równie prawdziwe. Wiadomo, że o szacunek drugiego człowieka nie jest łatwo. Jej się to udało, sama na niego zapracowała poprzez swoje zaangażowanie, cierpliwość i wyrozumiałość. (…) To dzięki jej pomocy stworzyłyśmy niepowtarzalną grupę i więź, która zostanie nam do końca życia. To także Druhna Ania zawsze powtarzała nam „róbcie to co umiecie najlepiej – śpiewajcie” a śpiew w połączeniu z kreatywnością młodych ludzi nie raz obfitował własnymi tekstami piosenek – była dla nas inspiracją. Zaszczepiła w nas miłość do muzyki, nie tylko ludowej. Poprzez ciekawie prowadzone zajęcia osiągałyśmy widoczne efekty, którymi mogłyśmy się dzielić z widzami na koncertach w Polsce i poza granicami naszego kraju. Każda z nas wspomina koncerty gdy wychodziłyśmy na scenę i dzieląc się na głosy, acapella zaśpiewałyśmy utwory po których na sali zapadła cisza – czasem piękniejsza niż naj głośniejsze brawa. Nie można też zapomnieć, że w programie naszego zespołu mamy pieśni i tańce z Wielu krajów. Nie wszędzie można nauczyć się śpiewać w co najmniej 14 językach! (…) Pomimo tego że świat się zmienia, wszystko idzie naprzód Dh Ania potrafi nawiązać więź z każdym pokoleniem. Dowodem na to kim dla nas jest i ile dla nas znaczy był gest naj starszych drużyn zespołu, gdy podczas obchodów Jubileuszu 40-lecia Zespołu, na ostatnim koncercie 20 czerwca krótkim przemówieniem podziękowaliśmy i zadedykowaliśmy koncert 3 osobom dla nas najważniejszym w tym Dh Ani Korczakowskiej. Był to moment w którym chcieliśmy śpiewać, tańczyć i grać Właśnie dla tych osób bez których nic by nie powstało. (…) Bo w dzisiejszych czasach miano nauczyciela może mieć każdy, ale pozostać przy tym człowiekiem jest bardzo ciężko. Przykład tej konkretnej osoby pokazuje że jednak się da! Być nauczycielem i człowiekiem zarazem. Uczyć muzyki i życia. Być osobą którą po latach będzie można wspominać jako „tego właśnie nauczyciela, który pokazał mi którędy iść aby dojść do celu”. |
Arkadiusz Krupa – Warszawa | |
Miejsca pracy: Fundacja „Szkoła Rocka” Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 18 w Warszawie Centrum Kultury Fort Sokolnickiego Biogram: Arkadiusz Krupa jest absolwentem PSM II stopnia im. F. Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec. Pomimo klasycznego wykształcenia, porusza się głównie w nurcie muzyki rockowej. Swoje pierwsze doświadczenia zdobywał z zespołem Krzysztofa Jaryczewskiego, lidera grupy ”Oddział Zamknięty”. Następnie znalazł się w składzie zespołu Szwagierkolaska, będącego prekursorem rozwijającego się właśnie nurtu muzyki folk-rockowej. Związany współpracą z Anitą Lipnicką i Johnem Porterem, oraz blues-rockowym zespołem 2LATE. Ma na koncie również kompozycje do muzyki filmowej, zajmuje się także produkcją muzyczną. Bierze udział udział w nagraniach jako muzyk sesyjny, T.Love, Daab, Human, Ewelina Flinta, Tomek Lipiński (TILT) i inni. Ostatni czas to krok w kierunku edukacyjnym. Tworzona przez niego „Szkoła Rocka” jest pierwszym krokiem do realizacji projektu „Muzyczne Orliki“. Wspólnie z Fundacją „Muzyka jest dla wszystkich” realizował projekt „Latająca szkoła rocka” w ramach Akcji Labirynt. Zajęcia ajęcia „Szkoły Rocka” polegają na wspólnym muzykowaniu i wsparciu indywidualnej nauki gry na instrumentach takich jak gitara elektryczna, basowa, perkusja, fortepian. Uczniowie popularne piosenki rockowe i kompozycje własne. Od 2013 roku w Gimnazjum nr 18 powstało 7 zespołów rockowych. Rekomendacje: Viola Łabanow Fundacja Muzyka jest dla wszystkich Pan Arkadiusz jest multiinstrumentalistą, doświadczonym muzykiem, znawcą klasyki rocka i człowiekiem utalentowanym pedagogicznie. Metody jego pracy z dziećmi i młodzieżą są efektywne, atrakcyjne i innowacyjne. Niewątpliwie ma charyzmę, która zjednuje mu uczniów, osiąga efekty w postaci stałego rozwoju muzycznego uczniów, ich realnego muzykowania, twórczości. Gimnazjaliści uwielbiają go, ale przede wszystkim robią dzięki niemu szybkie postępy, są zmotywowani do pracy indywidualnej i chętnie zostają po lekcjach w szkole, aby grać w zespołach. Uczniowie mogą pożyczać instrumenty do domu, żeby ćwiczyć. Otrzymują zadania na miarę ich możliwości – p. Arkadiusz aranżuje materiał adekwatnie do umiejętności uczniów. Sami jednak stawiają sobie wysokie wymagania, uczą się odpowiedzialności wobec kolegów zespole. Uczą się także organizacji czasu i organizacji wspólnych przedsięwzięć takich jak stworzenie nowej piosenki, czy zorganizowanie koncertu. Małgorzata Gawin uczestniczka projektu “Szkoła Rocka” Arkadiusz Krupa od wielu, wielu miesięcy zajmuję się nami poprzez autorski projekt „Szkoła Rocka”. Różnica wieku oraz pozycja społeczna nie przeszkadza w dobrym kontakcie. Pan Arek okazuje 100% zainteresowania każdemu z nas, dzięki czemu, choć przez chwilę, czujemy się naprawdę ważni. Gdy mamy jakiś problem, nieważne czy muzyczny czy osobisty, pan Arek zawsze służy nam pomocną ręką, zawsze nas wysłucha. Jest naszym przyjacielem i muzycznym wychowawcą w jednym. Jeśli chodzi o próby, żyjemy od jednej do drugiej. Podczas nich możemy się w pełni odciąć od codziennej monotonii i zająć się tym, co tu i teraz, czyli muzyką. Pan Arek jest naprawdę wyrozumiałym i cierpliwym człowiekiem. Gdy nam coś nie wychodzi i już nie widzimy w czymś sensu, On nigdy się nie poddaje i szuka wszystkich możliwych sposobów byśmy sami pokonali nasze trudności. Pan Arek na próby zawsze przychodzi uśmiechnięty i gotowy do wspólnej przygody w poszukiwanie dźwięków. Jego dobry humor oddziałowuje na nas. Nawet gdy mamy gorszy dzień, próba nastraja nas pozytywnie. Nasz kontakt z panem Arkiem nie opiera się tylko na próbach. Mamy swoją grupę na stronie „facebook”, gdzie możemy dzielić się swoimi przeżyciami, problemami i sukcesami, nie tylko w dziedzinie muzyki. Pan Arek często umieszcza tam zagadki i robi różne konkursy, które uczą i czasami bawią. Dzięki nim, nawet w weekend wysilamy swoje mózgi, by odpowiedzieć na nie dobrze. Pan Arek Krupa jest naprawdę niesamowitym człowiekiem. Każdy znajdzie z nim wspólny „język”, każdy może się z Nim porozumieć i zaufać. Cieszymy się, że wymyślił naszą Szkołę Rocka, bo dzięki temu możemy grać w zespołach i spotykać się na próbach. |
Małgorzata Ługowska – Warszawa | |
Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa nr 187 im. A. Mickiewicza w Warszawie, ul. L. Staffa 21, 01-884 Warszawa Wyształcenie: Szkoła Muzyczna 1-szego stopnia w Siemiatyczach – klasa skrzypiec Szkoła Muzyczna im.T.Szeligowskiego w Lublinie 2-gi stopień – klasa śpiewu operowego Studia: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej UMCS w Lublinie Kurs kwalifikacyjny w zakresie sztuki (muzyka,plastyka) -Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. Biogram: Małgorzata Ługowska pracuje jako nauczyciel muzyki i plastyki, pełni również obowiązki wchowawcy klasy. Prowadzi zespół fletowy, w którym przygotowuje aranżacje do melodii ze znanych filmów, piosenek z muzyki rozrywkowej popularnej lubianej przez dzieci. Brała udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym Minutowa Piosenka Klasowa, w którym została nagrodzona 3-cim miejscem. Prowadzi w swojej szkole Wieczór Pieśni Patriotycznych, ktory stał się doroczną tradycją szkolną. Przygotowuje aranżacje i akompaniamenty do wspólnego śpiewania, współpracuje ze Szkolnym Klubem Piosenki akompaniując na uroczystościach szkolnych i konkursach. Ze swoimi wychowankami występuje gościnnie w Szkole Specjalnej oraz Bielańskim Centrum Edukacji Kulturalnej. Rekomendacja: Monika Berlińska-Jaszcz nauczycielka języka polskiego, S.P. nr 187 w Warszawie Pani Małgorzata Ługowska to nauczyciel pracujący z pasją, potrafi zaszczepić w swoich wychowankach miłość do muzyki, rozwija zainteresowania dzieci w tej dziedzinie. Swoją uwagę skupia nie tylko na uczniach uzdolnionych, ale również motywuje do śpiewania i grania na instrumentach dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce, traktując swój przedmiot jako zajęcia terapeutyczne. Pani Małgorzata jest cenionym nauczycielem oraz współpracownikiem. |
Grażyna Maczek – gmina Stara Kamienica | |
Miejsca pracy: Gimnazjum Publiczne w Starej Kamienicy Szkoła Podstawowa w Barcinku, Gminne Przedszkole w Starej Kamienicy Wykształcenie: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie – nauczyciel muzyki Kurs kwalifikacyjny przedmiotu sztuka Kurs muzykoterapii Biogram: Pani Grażyna Maczek jest nauczycielką od 1982 roku. prowadzi zespół muzyczny Metrum, którego członkami są również absolwenci szkoły. Zespół muzyczny Metrum umożliwia uczniom rozwijanie zainteresowań i talentów oraz promuje ich artystyczne osiągnięcia w środowisku lokalnym. Nowatorskie rozwiązania o charakterze artystycznym są adekwatne do rozpoznanych potrzeb uczniów i specyfiki środowiska. W pracy dydaktycznej najważniejszy jest uczeń. W każdym widzi duży potencjał. Innowacyjnym przedsięwzięciem są doroczne gale muzyczne, które mają na celu prezentowanie społeczności lokalnej kultur różnych narodów wybranych przez młodzież (do tej pory było 17 edycji imprezy). Co roku przedstawienie ogląda ponad 300 osób. Ilość osób, która uczestniczyła w zespole muzycznym przez te lata to ok. 500 osób. Organizuje również wydarzenia cykliczne jak: Koncert Młodych Muzyków skupiający dzieci i młodzież, zainteresowaną muzyką klasyczną. Kolejnym działaniem była Gminna Mini Lista Przebojów – tutaj dzieci i młodzież prezentowali swoje umiejętności muzyczne, kabaretowe i choreograficzne. Rekomendacja: Małgorzata Nowak Gimnazjum Publiczne im. Noblistów Polskich w Starej Kamienicy Grażyna Maczek to auczycielka z pasją, lubiana przez uczniów, wprowadza innowacyjne rozwiązania metodyczne, jest otwarta na pomysły uczniów, bardzo zależy jej, aby uczniowie poznali i polubili muzykę klasyczną, aby muzyczne obycie kulturalne było priorytetem (organizuje wyjazdy do filharmonii). Założyła sobie cel, że młodzież wiejska nie może być „zaniedbana muzycznie i czuć się gorsza” od dzieci z miasta. Udowodniła, że młodzież po opuszczeniu gimnazjum bierze udział W zajęciach teatralnych, zakładają zespoły muzyczne, koncertują itp. Zaszczepiła w swoich uczniach miłość do muzyki. Wielu uczniów po skierowaniu przez Panią Maczek uczęszczało do szkół muzycznych W Jeleniej Górze i Cieplicach, kończą profesjonalne kursy tańca, kończą studia muzyczne. To dzięki niej życie kulturalne w gminie jest na bardzo wysokim poziomie. Otrzymała medal ministra kultury za działalność kulturalną w gminie. |
Justyna Niegierysz – Zespół Szkół w Łajskach | |
Miejsce Pracy: Zespół Szkół w Łajskach k/Legionowa Stowarzyszenie „Aktywni dla Łajsk” Wykształcenie: Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (magister sztuki na wydziale instrumentalnym), muzyk – flecistka Podyplomowe Studia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie – dyplom menedżera kultury. Biogram: Pani Justyna jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkół w Łajskach. Dzięki jej zaangażowaniu i umiejętnościom, a także współpracy dyrekcji, nauczycieli i artystów muzyków, od 2008 roku w szkole funkcjonuje Orkiestra Dęta. Instrumenty pozyskano dzięki wygranemu konkursowi na pilotaż w zakresie innowacji pedagogicznej w zakresie lekcji muzyki w szkole podstawowej i funduszowi PFRON. Pani Justyna potrafi efektywnie uczyć gry na instrumentach dętych. Jest też sprawnym organizatorem – dzięki czemu w zajęciach szkolnej orkiestry biorą udział zawodowi muzycy, przez co motywacja do pracy i przyjemność grania nie słabną. Orkiestra brała udział w polsko-niemieckich warsztatach muzycznych w Polsce i w Niemczech, dofinansowanych przez Polsko – Niemiecką Współpracę Młodzieży. Znakomitym pomysłem p. Justyny jest codzienne śpiewanie całej szkoły – uczniów i nauczycieli przy fortepianie o godzinie 8.00 rano przez 10 minut. Dla dzięki przychylności dyrekcji szkoły orkiestra szkolna pracuje podczas lekcji przedmiotu „Muzyka”. W związku z integracyjnym profilem szkoły realizowana jest w niej „edukacja włączająca” między innymi poprzez zajęcia muzyczne. Pani Justyna jest niezwykle kreatywnym nauczycielem, stosuje oryginalne metody, które mają zastosowanie zarówno do pracy z dziećmi sprawnymi jak i niepełnosprawnymi. |
Mariusz Nowakowski – Opoczno | |
Miejsce pracy: Zespół Szkół Prywatnych, ul. Partyzantów 1A 26-300 Opoczno Wykształcenie: Uniwersytet Humanistyczno – Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach; Wydział Pedagogiczny i Artystyczny; kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej; tytuł zawodowy licencjat. Uniwersytet Humanistyczno – Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach; Wydział Pedagogiczny i Artystyczny; kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej; specjalność muzyka kościelna; tytuł zawodowy magister sztuki. Biogram: Mariusz Nowakowski bierze udział we wszystkich przedsięwzięciach artystycznych realizowanych w szkole. W ramach edukacji muzyczno-artystycznej zajmuje się m. in. oprawą muzyczną uroczystości szkolnych od pasowania przedszkolaka, ślubowania pierwszoklasistów, projektu gimnazjalnego, aż po bal maturalny. Prowadzi zespół wokalny, którego uczniowie reprezentują szkołę na konkursach międzyszkolnych, powiatowych i gminnych zdobywając za każdym razem miejsca na podium i wyróżnienia. Jego atutem są nie tylko zdolności muzyczne ale także doskonała stylizacja stroju, co w środowisku lokalnym zostało uznane za innowacyjne co podkreślają liczne artykuły w lokalnej prasie. Jest współorganizatorem corocznego „Balu jesiennych liści” oraz balu karnawałowego. Prowadzi „szkolną orkiestrę”, która uświetnia każde rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego. Rekomendacja: Barbara Miękus v-ce dyrektor Zespołu Szkół Prywatnych w Opocznie Pan Mariusz Nowakowski od początku pracy w szkole dał się poznać jako osoba wyjątkowo odpowiedzialna, zdyscyplinowana z ogromnym potencjałem oraz rzadko spotykanym u tak młodego nauczyciela taktem pedagogicznym. Potrafi nawiązywać doskonałe relacje z uczniami, rozumie ich potrzeby, ceni zaangażowanie i wkład pracy w realizację określonego zadania. Pan Mariusz jest osobą niezwykle kontaktową, potrafi zainteresować muzyką, grą na instrumencie każdego, niezależnie od wieku, znajomości tematu czy słuchu muzycznego. Doskonale odnalazł się w naszej szkole, gdzie przekrój wiekowy stawia przed nim ogromne wyzwanie. Postawa wychowawcza, życzliwość dla uczniów, troska o wyniki dydaktyczne zyskały uznanie i szacunek rodziców, a jego działania zostały docenione przez współpracowników i dyrekcję szkoły. |
Marceli Reszka – Racibórz | |
Miejsca pracy: Szkoła Podstawowa nr 13, Szkoła Podstawowa nr 15, Gimnazjum nr 4, Gimnazjum nr 5 w Raciborzu oraz Szkoła Podstawowa w Pietrowicach Wielkich. Wykształcenie: Studia wyższe na Wydziale Pedagogiczno — Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dyplom u prof. dr hab. Alojzego Kopoczka. Studia podyplomowe z Wychowania Resocjalizującego Studia podyplomowe z Resocjalizacji i Socjoterapii. I stopień specjalizacji zawodowej nauczyciela oraz tytuł nauczyciela dyplomowanego. Biogram: Marceli Reszka od rozpoczęcia pracy pedagogicznej był nauczycielem muzyki w wielu szkołach na terenie Raciborza i okolic. Jest założycielem (1995 rok) i dyrygentem Młodzieżowego Chóru „Bel Canto”, działającego w Stowarzyszeniu „Pomocna Dłoń” w Raciborzu. Chór skupia osoby od 8 do 29 roku życia — od uczniów szkoły podstawowej, przez maturzystów po młodzież studiującą i pracującą. Chór Bel Canto jest laureatem wielu konkursów wojewódzkich, ogólnopolskich i międzynarodowych. Ponadto prowadził 50-osobowy chór w Pietrowicach Wielkich. Jest pomysłodawcą i organizatorem koncertów dobroczynnych „Dzieci — dzieciom”, konkursu wojewódzkiego „Mistrz fletu”, którego 15 edycja przypada w tym roku. Poza pracą pedagogiczną jest także kompozytorem. Wielokrotnie zdobywał wyróżnienia i nagrody w konkursach kompozytorskich, festiwalach, przeglądach, także z solistami w dziedzinie poezji śpiewanej. Jest kompozytorem muzyki do hymnu Szkoły Podstawowej nr 15 w Raciborzu i hymnu stowarzyszenia „Pomocna Dłoń”. Ma w swoim dorobku wiele opracowań i kompozycji: pieśni do słów J. Eichendorffa, nowe opracowania raciborskich pieśni ludowych, psalmy i pieśni na chóry mieszane, pieśni na chóry dziecięce, piosenki dla dzieci, miniatury instrumentalne (organowe, fortepianowe, duety i tria instrumentalne itp.). Jest również autorem wielu nowych opracowań utworów muzyki klasycznej i popularnej. Rekomendacja: Tadeusz Cofała Kierownik Klubu dla Młodzieży “Strefa” w Raciborzu Pan Marceli Reszka, podchodząc podmiotowa do każdego człowieka, zyskuje jego sympatię i szacunek. Pan Marceli od około 30 lat jest czynnym dyplomowanym nauczycielem muzyki i dyrygentem młodzieżowego chóru Bel Canto. Przyjazna atmosfera stworzona na zajęciach sprawia, że młodzi ludzie chętnie w nich uczestniczą, czego dowodem jest zawsze liczna (przez okres 20 lat) frekwencja i fakt, że w chórze zrzeszone są osoby śpiewające w nim od 15 lat. Swoimi działaniami Marceli Reszka popularyzuje młodzieżowy śpiew chóralny, tak zapomniany w dzisiejszych czasach. Pan Marceli Reszka swoim podejściem do muzyki stał się wzorem do naśladowania dla swoich chórzystów – zainspirował nowe pokolenie do kształcenia w tym kierunku. Dziś uczniowie dyrygenta prowadzą własne grupy chóralne. |
Lucyna Tatara-Rzadek – Kraków | |
Miejsce Pracy: MDK „Dom Harcerza” w Krakowie Wykształcenie: Akademia Muzyczna w Krakowie, studia podyplomowe Politechnika Krakowska – Doradztwo zawodowe Biogram: Lucyna Tatara-Rzadek jest nauczycielem muzyki z 35—letnim stażem pracy. W swojej karierze zawodowej była nauczycielem rytmiki i gry na fortepianie w PSM I stopnia w Myślenicach, chórmistrzem w zespole pieśni i tańca „Krakowiacy” a od wielu lat jest instruktorem w krakowskich domach kultury. W MDK „Dom Harcerza” w Krakowie pracuje od 3 lat. Jest założycielką Studia Piosenki „Debiuty” oraz zespołu dla przedszkolaków „Debiutki”. W pracy z przedszkolakami wprowadza wiele działań innowacyjnych mających na celu uwrażliwianie dzieci na muzykę. W zajęciach uczestniczą dzieci w wieku 4 — 6 lat. Zajęcia mają charakter zabawy i rozwijają rożnorodne zdolności i umiejętności. W zespole uczestniczy 20 -25 dzieci. Studio Piosenki Debiuty ma trzy grupy o różnym stopniu zaawansowania, sumie 45 osób w wieku 7-12 lat. Dzieci uczą się używania sprzętu nagłaśniającego, specyfiki zachowania się na scenie, odporności na stres, a takiże współpracy w grupie. Pani Lucyna jest również pomysłodawczynią i realizatorką Krakowskiego Konkursu Piosenki Dziecięcej. Ma on zasięg wojewódzki i cieszy się dużym zainteresowaniem. W 2015 roku udział wzięło 96 dzieci w wieku 4 — 12 lat. Rekomendacja: Aleksandra Grodecka Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” Pani Lucyna Talara Rzadek jest pasjonatką w swojej dziedzinie. Ma wyjątkowy dar i talent pedagogiczny. Posiada szeroką wiedzę na temat potrzeb i oczekiwań dzieci i młodzieży. Dzięki wnikliwej obserwacji i trafnej ocenie możliwości uczestników zajęć umiejętnie tworzy warunki i atmosferę do rozwijania zainteresowań, uzdolnień, cech osobowości i prawidłowych postaw każdego dziecka. Na zajęciach panuje wspaniała atmosfera aktywizująca działania. Uczestnicy zajęć uwielbiają panią Lucynę i z ogromna radością uczęszczają na zajęcia. Cieszy je to co robią. Są dumne z odnoszonych przez siebie i koleżanki z grupy sukcesów. Aktywnie uczestniczą w tworzeniu układów choreograficznych, muzyki wg własnych pomysłów do różnorodnych piosenek. Zachęcane przez instruktora zaczynają wierzyć w siebie i w swoje możliwości. Odnoszą duże sukcesy w konkursach piosenki. Najmłodsi zostają przygotowani do kształcenia w szkołach muzycznych w naszym mieście, gdzie bez trudu i stresu zdają pomyślnie egzaminy. |
Nominacja jest już formą wyróżnienia, więc Nominowanym serdecznie gratulujemy!
Liczymy na Wasze głosy!